zondag 13 januari 2013

Kaart met gehaakte rand

Iets leuks, vind ik zelf. Ik had dit idee al eerder gezien en was er helemaal weg van. Kaarten met een gehaakte rand. Dit doe je op dezelfde manier hoe je een randje aan handdoeken of kleding haakt. Je kunt zelfs haaknaalden krijgen met een scherpe punt zodat je direct door stof, vilt of karton kunt haken. Uiteraard heb ik zo'n haaknaald besteld. Inclusief weer wat haakkatoen haha, tja als je dan toch bestelt op internet, moet je wel je verzendkosten eruit halen toch? Ik kan altijd wel een excuus verzinnen hoor!
Maar goed, ik heb dit uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat het niet meeviel. De scherpe haaknaald is naald nr. 2. Dit is op zich niet zo'n probleem, maar je moet dan niet een dikke 3D kaart hebben om mee te beginnen. Uiteindelijk heb ik het op de ouderwetse manier geprobeerd door eerst met festonsteek rondom de kaart te naaien. Hierop ben ik gaan haken. Dit ging prima. In het begin zag het er heel rommelig uit en heel onregelmatig, maar gaandeweg het haken trekt de draad van de festonsteek weer mooi recht.
Ik denk dat de scherpe haaknaald wel heel goed werkt met stof. Dit geeft iets meer mee. Zo'n kleine haaknaald en heel dik karton valt niet mee, want de kaart geeft niet mee en je hebt dus heel weinig bewegingsruimte voor je hand, boven de kaart, om te haken. Misschien is het wel gewoon een kwestie van oefenen.
In ieder geval heb ik een uitleg gemaakt met foto's. Ik moet zeggen dat ik het eindresultaat dus echt gewoon geweldig vind!
Je neemt een kaart, een prikblok, een prikpen, een liniaal en een potlood. Om de halve cm heb ik een stipje gezet, ongeveer een halve cm van de rand. Deze gaatjes heb ik ingeprikt met de prikpen.
 
 
Vervolgens, rondom, met een dunne draad en naald heb ik de festonsteek genaaid. 
 

Bij de festonsteek haal je de draad door en steekt hem door het voorgaande lusje, zodat je een vierkant hokje krijgt, met de draad mooi boven op de kaart.
Met een dikkere katoen en haaknaald nr. 3 heb ik rondom, in ieder lusje/hokje een vaste gehaakt. Op de hoeken heb ik 5 vasten gehaakt in 1 lusje. Maar misschien zijn 3 of 4 ook wel genoeg. Moet je even kijken hoe het uitvalt.


 
 
Daarna haak je op de vasten een mooie sierrand. Ik gebruikte dit patroon:
rij 1: rondom vasten in de festonsteek.                                                                                                   
rij 2: * stokje, 2 lossen, stokje, in dezelfde steek. 2 vasten overslaan* en * * rondom herhalen.                          
rij 3: * in de lossenlus van de vorige toer 4 vasten haken, ketting van 4 lossen, met halve vaste           in  de eerste losse sluiten, * * herhalen.
 
                                                                                                                                                                                               
Hierna alle losse draadjes wegwerken en dan is dit het eindresultaat.
 

Dit was een 3D kaart, van de Action. 6 stuks voor 1 euro of zo. Leuke foto's of andere mooie kaarten zijn natuurlijk ook leuk.
 
Zelfs de achterkant van de kaart ziet er netjes uit.
 
Hier 1 kaart met randje, 1 zonder. Wat een verschil he, het lijkt wel een schilderijtje! Ik heb al 3 orders lopen, van de dames hier. (Ik heb ook nog een kaart met paarden, ooeehhhh, voor wie zou die nou zijn?) Dit paars is uiteraard voor Nora.
Nogmaals, als je gaat haken op de festonsteek, trekt je festonsteek alle kanten op en lijkt het in het begin rommelig, maar zodra je een eindje op weg bent zie je dat het toch netjes wordt en zichzelf op zijn plek trekt. Ik vind het helemaal leuk geworden. Ook een leuk idee voor foto's, je zou ze aan elkaar kunnen naaien of verbinden, met haaksteken, zodat je een soort patchworkdeken met foto's of mooie plaatjes krijgt.... verzin het maar, ideeën genoeg!